HTML

Hawaii tél

Friss topikok

• sditke: Mi koszonjuk, hogy a blogotokon keresztul betekinttest nyerhettunk kis eletetekbe es mi is egy elm... (2012.03.03. 16:26) THE END
  • vgvgvg: BÚÉK! mégegyszer Hogy vannak az új vendégek? semmi hir róluk... (2012.01.14. 10:43) B U É K ! !
  • flvarga: nagyon jo kep!!!! allati edesek! (2012.01.11. 09:40) Mele Kalikimaka - Boldog Karácsonyt!
  • CZZ: Nahát, ez pont olyan, mint a rókahegyi kőbánya! Csak egy kicsit nagyobbacska :-) Itt pedig igen-i... (2011.12.28. 08:32) Kráterek
  • A n d r i s: :D Persze mert mindig csak a pacal meg a csülök... :D (2011.12.22. 08:26) Unagi, Kal bi, Ahi poke, Pho

Címkék

Kráterek

2011.12.28. 05:24 A n d r i s

A kráterek és krátermaradványok itt mindennapos domborzati elemek. Ilyen a korábban említett Koko Head és Hanauma bay a sziget délkeleti felén, és ilyen a Honoluluban található Punchbowl és Diamond Head kráter. Ez utóbbi Waikikit határolja keletről és neve úgy összenőtt a városéval, mint az Eiffel torony Párizséval, vagy a Jézus szobor Rioéval. A másik, kisebb itt van a környékünkön - először ezt néztük meg.

A Punchbowl ~100 000 éves tufás krátere jelenleg egy katonai temető otthona, korábban itt mutattak be az istenek áldozatokat. A Veteránok napján itt volt a számunkra emlékezetes, hivatalos megemlékezés az F22-esekkel, gondoltuk mi is megnézzük magunknak a helyet, és nem csalódtunk. Nem vagyok nagy temetőrajongó, na jó egyáltalán nem vagyok temetőrajongó de ez tetszett. A kráter belső része nem túl mély, olyasmi, mint egy puncsostál (angolul Punchbowl :D), a belső rész gyönyörűen gondozott.

Az amerikai szokásoknak megfelelően nincs sírhant, csak egy kis fűben elhelyezett tábla jelzi a nyughelyeket. A temető déli (város és tenger felőli) részén egy nagy kilátóteraszt alakítottak ki a kráter pereménél. Az oda vezető úton rengeteg emléktáblát helyeztek el a különböző alakulatok tiszteletére. Ez a gyerekeket nagyon érdekelte így mindegyiket fordíthattam nekik. Nem tudom ki fordított már katonai emléktáblákat, én meglehetősen improvizatív voltam (magyarul sem tudom a fokozatokat :)) Viszont megemlékeztek azokról is, akik nem feltétlen a fronton harcolnak, de a szaktudásuk sokszor szükséges a katonai akciókhoz: AZ ÉPÍTŐMÉRNÖKÖKRŐL (na jó és másokról)! Meglepődve és örömmel konstatáltam szakmánk társadalmi elismertségét.

A kilátóterasz gyönyörű és egész Honolulut lehet látni - háttérben a másik kráterrel, a Diamond Headdel. A hely annyira bejött, hogy később még egyszer ellátogattunk.

Másik "krátertúránk" a nagyobb vulkánhoz vezetett, itt már Lajos is megérkezett és csatlakozott a túrához. Ez a vulkán is annak a 100-200 ezer évvel ezelőtti vulkáni tevékenységsorozatnak az eredménye, mint a többi említett kráter. Ennek kialakulását ~150 000 évvel ezelőttre teszik. A kráter elnevezése (Diamond Head) brit tengerészektől ered, akik a kráterben lévő kalcitkristályokat azonosították gyémántként. Mérnökgeológia egyes  :D

Ez egy jóval mélyebb kráter, így egy alagút vezet a belsejébe. Bent elég lélegzet elállító ránézni a felvezető útra, bár csak ~1,5 km, ~200 m szintkülönbséggel. A különlegességét az adja, hogy az elején "járdán" sétálsz, majd egy kanyargós "hegyi ösvény" szakasz következik, és a vége lépcső. Mi elindultunk felfelé babkocsival. Még az út elejénél jártunk mikor mi Benikével leszakadtunk kicsit. Ez remek lehetőséget teremtetett arra, hogy kihallgassam a szembejövőket: "Nem hiszem, hogy tudják mit csinálnak.", "Így akarnak felmenni?". Puhák. A sziklás útnál Moncsi felkapta Vinit, én a babakocsit aztán nyomás. Pankát tudtuk, hogy lenyomja, egyedül Beni volt a szűk keresztmetszet. Úgy saccoltam, hogy kb. a feléig bírja, utána felveszem a babkocsi mellé, de ennél szerencsésebb voltam. Annyira feltüzelte a "kiscsoportos hegymászó" bátorítás, hogy lenyomta az egész túrát. Segített ebben az amerikai mentalitás is, mert a szembejövők nagy része elismerően konstatálta, hogy egy ekkora gyerek ilyen lelkesen mászik felfelé. Én meg szorgalmasan tolmácsoltam a dicséreteket. Moncsi is úgy belelendült, hogy nem akarta átadni Vinit, úgyhogy nagyon úri dolgom volt. Fent a kilátóterasz kicsi de legalább a tömeg nagy :) Én egy japán csoporttal mentem fel, így 360 fokos panoráma tárult elém. Tényleg fantasztikus nyugatra Waikiki és Honolulu, keletre a déli part, dél felé a végtelen óceán, északra a magasodó hegyek, és persze a kráter belseje.

A gyerekek azóta már úgy belejöttek a túrázásba, hogy két vízeséshez és egy világítótoronyhoz is felkapaszkodtunk már (a hatótávolságunk ~1 mérföld, ami oda vissza ~ 3km  gyaloglást jelent). Ezekről is nemsokára beszámolunk.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CZZ 2011.12.28. 08:32:44

Itt pedig igen-igen sok és hasznos anyag van a részünkre: 140.194.76.129/publications/

Nekünk ez a legfontosabb amerikai fegyvernem!